در این مقاله از سایت فوربو قصد داریم به معرفی کلی ووکامرس و انواع محصول و ویژگیهای محصول در آن بپردازیم. توجه داشته باشید که متن پیشرو، متنی است که برای قسمت ۴۴ پادکست فوربو نگارش شده است. لحن آن و شیوهی نگارش متن با سایر مقالات سایت متفاوت است. در ادامه میتوانید از طریق سرویس کستباکس هم به این قسمت در پادکست گوش دهید.
ووکامرس و انواع محصول
خلاصهی چیزی که توی قسمتهای قبلی درباره ی ساختن فروشگاه اینترنتی بهشون اشاره کردم رو میشه اینطوری گفت:
ما هاست و دامنه میگیریم. روی اون وردپرس نصب نمیکنیم، بعد پلاگین فروشگاهساز ووکامرس رو نصب میکنیم و سایت ما فروشگاهی میشه.
فروشگاهی شدن رو هم اینطوری تعریف کردم که میشه توش محصول وارد کرد و کاربر میتونه بین اونا انتخاب کنه و چندتا به سبد خریدش اضافه کنه و پرداخت رو انجام بده.
اما دقیقا بعد از اینکه ووکامرس نصب میکنیم چه اتفاقی روی سایت میوفته؟ چه آپشنهایی اضافه میشن و ما باید باهاشون چکار کنیم؟
بعد از نصب ووکامرس
ووکامرس یه پلاگین رایگان روی مخزن وردپرسه.
یعنی شما از بخش افزونهها یا همون پلاگین ها میتونید سرچ کنید ووکامرس و اون رو نصب و فعال کنید.
وقتی پلاگین فعال میشه چندتا اتفاق مهم میوفته. یکیش اینه که یه صفحه جدید با آدرس shop روی دامنهی شما ساخته میشه. دامنهی شما هر چی که باشه یه /shop آخرش اضافه میشه. مثلا furbodm.com/shop
این صفحه، صفحهای هست که محصولات شما قراره توش نشون داده بشه.
یه صفحههای دیگه هم برای اکانت، سبد خرید و بررسی نهایی اضافه میشه توی لیست برگههای شما که جز صفحههای اصلی ووکامرس هستن و نباید بهشون دست بزنید.
منظورم اینه که نباید پاکشون کنید وگرنه وقتی حرفهایتر شدید میتونید اون صفحه رو کامل ادیت هم بکنید.
خب این صفحهها اولین تغییراتی هستن که بعد از نصب ووکامرس اونا رو میبینید.
اما چندتا بخش دیگه هم به پنل وردپرستون اضافه میشه که دقیقا اسم خود ووکامرس روشون هست و مشخصه که چی هستن.
توی اون نوار ابزار سمت راست پیشخوان وردپرس، ۴ تا بخش جدید هم اضافه میشه. ووکامرس، محصولات، تجزیه و تحلیل و بازاریابی.
از طریق بخش اول یعنی ووکامرس میتونید سفارشات و مشتریها و تنظیمات رو مدیریت کنید.
توی بخش محصولات هم که بخش خیلی مهمیه میتونید انواع محصولات رو با ویژگیهای مختلف -که جلوتر اشاره میکنم- وارد سایت کنید. و دستهبندی بسازید براشون.
توی بخش تجزیه و تحلیل هم میتونید یک سری آمار از فروش و موجودی انبار و چیزای دیگه داشته باشید که بخش جدید ووکامرس هست که از دیتایی که خودتون بهش میدید و از مشتریها میگیره یک سری نمودار و آمار رو بهتون نشون میده.
بخش بازاریابی هم توش میتونید کد تخفیف بسازید و اونا رو مدیریت کنید.
بیشتر این بخشهای ووکامرس بعد از شروع فعالیت شما به کارتون میان.
تنظیمات ووکامرس
همون اول شما فقط باید تنظیمات اصلی ووکامرس رو تکمیل کنید و برید سراغ اضافه کردن محصول.
توی تنظیمات اصلی باید اسم فروشگاه و محل فعالیت و از همه مهمتر، واحد پولی و نوع نوشتن قیمت رو مشخص کنید. اگر وقتی ووکامرس رو نصب کردید، واحد پولی ریال یا حتی ایران و استانهای ایران رو نداشت باید یه پلاگین دیگه به اسم ووکامرس فارسی رو هم نصب کنید تا این مشکل حل بشه.
توی ووکامرس فارسی اگر جایی از ووکامرس اصلی یه کلمه انگلیسی نوشته شده باشه که ترجمه نشده، میتونید معادل اون رو توی ووکامرس فارسی اضافه کنید تا کلمه انگلیسی فارسی بشه.
این نکته رو هم بگم که ووکامرس اصلی انگلیسی نیست و اگر وردپرس فارسی روی سایتتون نصب باشه اتوماتیک اونم فارسی میشه ولی اگر مشکلی بود باید با پلاگین ووکامرس فارسی حلش کنید.
خب به جز این موارد تو تا چیز مهم دیگه در تنظیمات ووکامرس هست که باید از همون اول انجام بشن، یکی درگاه پرداخت و یکی دیگه روش حمل و نقله.
برای اینکه بهتر به این موضوعات اشاره کنیم و دقیقتر باشه این دو مورد رو توی قسمتهای بعدی پادکست فوربو و پرونده شاپ مستر بررسی میکنیم.
چیزی که الان میخوایم درموردش صحبت کنیم، محصولاته اینکه چطوری باید محصولامون رو وارد فروشگاه کنیم و چه امکانات و آپشنهایی برای اون داریم.
برای مشاهده ویژگیهای محصول در ووکامرس کلیک کتید
انواع محصول در ووکامرس
اول از همه بگم که ووکامرس محدود به کالاهای فیزیکی نیست و اگر دوست دارید به صورت دیجیتال هم چیزی رو بفروشید، میتونید از ووکامرس استفاده کنید.
در واقع چند مدل محصول رو پشتیبانی میکنه و وقتی که میخواید اضافه کنید محصولتون رو باید نوعش رو هم تعیین کنید. که مثلا دانلودی یا یه کالای فیزیکی.
خب برای اضافه کردن یه محصول باید از طریق بخش محصولات توی نوار ابزار سمت راست، روی افزودن جدید کلیک کنید تا به صفحهی محصول برید.
اینجا دقیقا محیطش عین همون ویرایشگر وردپرسه. باید عنوان محصول و توضیحاتش رو وارد کنید. یه فرقی بخش توضیحات داره، اونم اینه که دو بخش هست دو باکس برای وارد کردن توضیحات وجود داره که توی اولی که همون بالای صفحه هست باید توضیحات کامل محصول رو وارد کنید مثل نقد و بررسی و از این جور چیزا
اون باکس پایینی که نوشته توضیح کوتاه محصول، چیزی هست که کنار تصویر محصول توی فروشگاهها نشون داده میشه که معمولا به صورت آیتمی مدیر فروشگاه ها پرش میکنن تا خیلی سریع اطلاعات اصلی محصول رو به کاربر منتقل کنن.
این از توضیحات به جز اون بخش اصلی برای اضافه کردن عکس که توی وردپرس تصویر شاخص بود… اینجا تصویر اصلی محصول رو داریم و یه باکس دیگه به اسم گالری محصول که دیگه مشخصه… اینجا میتونید به جز عکس اصلی، چندتا عکس دیگه هم انتخاب کنید تا زیر تصویر اصلی اونا هم نمایش داده بشن.
اما بخش اصلی صفحه اضافه کردن محصول اون باکس اطلاعات محصوله.
باکسی که توی اون باید نوع محصول رو مشخص کنید.
۱) محصول سادهبه صورت پیشفرض روی محصول ساده هست. محصول ساده یعنی همون محصول عادی و معمولی ما که یه قیمتی داره و کاربر همون رو انتخاب میکنه و میخره.
۲) محصول گروهبندی شده
بعد از محصول ساده، محصول گروه بندی شده رو داریم. این درواقع همون باندل هست. یعنی شما میتونید یک سری محصول رو که باهم ارتباط دارن رو انتخاب کنید و اونا توی یه بسته بفروشید. که خیلی گزینه خوبیه و به فروش بیشتر شما میتونه کمک کنه.
البته خب باید اول از طریق همون محصول ساده چندتا محصول رو به فروشگاه اضافه کنید بعدا بیاد اینجا انتخابشون کنید تا به صورت گروهی اضافه بشن.
۳) محصول معرفی/خارجیگزینه بعدی محصول معرفی/خارجی هست. این مورد رو هم جداگونه توی همین پرونده شاپ مستر بعدا بررسی میکنیم. محصول خارجی محصولی هست که شما اون رو ندارید و توی سایت اضافه ش میکنید و برای خرید به یه سایت دیگه لینک میدید. در واقع توی سیستمهای همکاری در فروش یا همون افیلیت مارکتینگ اگر فعالیت بکنید، میتونید لینک مخصوص خودتون رو اینجا وارد کنید تا کاربر از توی سایت شما بره توی اون سایت اصلی و خریدش رو انجام بده.
۴) محصول متغیرآخرین نوع محصول که اتفاقا که زیاد هم کاربرد داره محصول متغیر هست. یعنی محصولی که بسته به یک سری عوامل قیمتش تغییر میکنه… منظورمم دلار نیست.
مثلا شما یه موبایل دارید که چندتا رنگ مختلف داره و هر رنگش هم یه قیمته توی محصول متغیر میتونید این امکان رو داشته باشید که مثلا اگر کسی سفید رو انتخاب کرد یه قیمت بهش داده بشه اگرم مشکی رو انتخاب یه قیمت دیگه…
هم برای رنگ هم برای سایز محصول یا اگر دیجیتالی باشه، مثلا ظرفیت ذخیره سازیش و موارد اینطوری میتونید از محصول متغیر استفاده کنید.
درباره این سایت